شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان

logo-o-2048x354-1-pvpeig4a99z7436kt4iyqufq2mvobolk2w7f0ptbz6 copy2

افزایش صادرات، نیازمند ایجاد واحدهای صادراتی جدید است.

لینک کوتاه :

افزایش صادرات، نیازمند ایجاد واحدهای صادراتی جدید

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ثبات نسبی ارزش صادرات در سال‌های اخیر، یکی از راهکارهای افزایش صادرات را ایجاد واحدهای صادراتی جدید عنوان کرد که البته با شرایط کنونی اقتصاد و بروکراسی پیچیده اداری، کار دشواری است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ظرفیت‌های مهم تجاری استان کرمانشاه گفت: این استان در دهه گذشته همواره جزو 6 استان برتر صادراتی کشور بوده و میزان صادرات آن در سال‌های اخیر حدود سه میلیارد دلار در سال بوده است.

کیوان کاشفی در آیین افتتاحیه اولین رویداد شتاب‌دهی صادرات در اتاق کرمانشاه، با بیان اینکه صادرات سه میلیارد دلاری کرمانشاه به‌طورمعمول شامل سه بخش است، افزود: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار از این رقم توسط خود واحدهای استان تولید و صادر شده و رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار نیز سهم فعالیت تجار و بازرگانان بوده که کالای تولیدی سایر استان‌ها را صادر کرده‌اند.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، مابقی صادرات استان مربوط به کالاهایی است که در استان‌های دیگر تولید و اظهار شده و فقط از کرمانشاه خدمات مرزی و پایانه‌ای می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روند صادرات سه میلیارد دلاری کرمانشاه و ترکیب آن تقریباً طی چند سال گذشته ثابت بوده، یادآور شد: اگرچه در سال‌های ۱۳۸۴ به بعد شیب مناسب افزایش صادرات را داشتیم، اما این روند طی سه سال اخیر ثابت مانده است.

رئیس اتاق کرمانشاه جهش در صادرات استان را ضروری دانست و عنوان کرد: یک راهکار افزایش صادرات استان ایجاد واحدهای صادراتی جدید است که با شرایط کنونی اقتصاد کشور، نرخ ارز ۴۵ هزار تومانی، بروکراسی اداری و … کار دشواری است.

کاشفی راهکار دیگر را استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی کنونی و همچنین تمرکز بر تجار آینده خصوصاً دانشجویان دانست و گفت: لازم است این بخش‌ها را با ادبیات صادرات آشنا کنیم که متأسفانه در این زمینه دچار خلأ هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش ادبیات صادرات، رفتارها و قوانین صادراتی و… می‌تواند به بنگاه‌های اقتصادی که به هر دلیلی در سال‌های گذشته نتوانسته‌اند صادرات انجام دهند، کمک کند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به مزایای صادرات هم اشاره کرد و افزود: صادرات زمینه حضور و رقابت یک واحد را در فضای بین‌المللی فراهم می‌کند، به پایداری اشتغال و حفظ سرمایه بنگاه اقتصادی کمک کرده و برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

کاشفی برپایی رویداد شتاب‌دهی صادرات را گامی برای آموزش راه و روش صادرات به بنگاه‌های اقتصادی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و … دانست که حدود یک سال برای برگزاری آن تلاش شده و یکی از چند برنامه مهم تقویم سالیانه اتاق بازرگانی کرمانشاه بوده است.

صادرات، بیانگر سلامت اقتصادی کشور

سهراب دل انگیزان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد: رویداد شتاب‌دهی صادرات، نتایج ارزشمندی داشته و هم برای استان قابل تکثیر و هم برای کشور قابل نمونه‌برداری باشد.

وی سپس از اهمیت صادرات در اقتصاد یاد کرد و با بیان اینکه اقتصاد پایه یک کشور اقتصاد صادراتی است، گفت: از طریق صادرات است که پول و ثروت از بیرون وارد کشور می‌شود و البته سایر حوزه‌ها را نیز که به بخش صادرات و اقتصاد پایه خدمات می‌دهند، به تحرک وامی‌دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رونق صادرات بیانگر سلامت اقتصادی آن کشور و پذیرش آن در فضای جهانی است، افزود: هر کشوری که صادرات نداشته باشد، عملاً قدرت خرید از سوی جوامع بین‌الملل را از دست داده است.

وی بخشی از بالا رفتن نرخ ارز را ناشی از عدم فرصت حضور در معاملات بین‌المللی دانست که خود گواه ارزش صادرات برای اقتصاد است.

وی یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار برای رونق صادرات را فعالیت تجار اعلام کرد که باید این بخش تقویت شود و یادآور شد: متأسفانه گاهی تولیدکنندگان به‌اشتباه فکر می‌کنند با استفاده از ظرفیت تجار وارد فضای دلالی می‌شوند، اما در واقع این تجار هستند که محصولات یک بنگاه اقتصادی را به بازارهای جهانی معرفی می‌کنند.

مشاور اقتصادی اتاق کرمانشاه از ظرفیت‌های استان در زمینه صادرات نیز یاد کرد و ادامه داد: کرمانشاه در منطقه غرب کشور یک استان صنعتی محسوب شده و بسیاری از تولیدات ما نسبت به نقاط دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار است.

دل‌انگیزان ظرفیت بالقوه تولید ناخالص داخلی در کرمانشاه را حدود ۷.۵ میلیارد دلار برآورد کرد که امروز چیزی نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار آن بالفعل است و اظهار کرد: اینکه اکنون حدود سه میلیارد دلار در سال از کرمانشاه صادرات داریم که بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان بوده، رقمی قابل‌توجهی است و نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر جلو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر در نظر بگیریم حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این میزان سهم کالاهای تولیدی داخل استان بوده بازهم در مقایسه با سهم کرمانشاه از صادرات و صنعت کشور رقم خوبی است.

در ادامه محمدصادق ساطعی، فعال اقتصادی نیز از اهمیت صادرات یاد کرد و افزود: برای اینکه صادرات کرمانشاه را رونق بدهیم نیازمند راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی صادرات با حضور منتورهای دائمی هستیم.

وی از عراق و سوریه به‌عنوان بازارهای مزیت‌دار صادراتی برای بنگاه‌های اقتصادی کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: قرار نیست همواره صادرات به اروپا موفقیت محسوب شود، بلکه لازم است روی کشورهای که مزیت دارند نیز متمرکز شویم.

اخبار مرتبط: